kedd , 19 március 2024
Kezdőlap Jármű Mitől függ egy nyeregcső kényelme?
Jármű

Mitől függ egy nyeregcső kényelme?

104
nyeregcső

Minden bringás tudja, hogy ha egy kerékpárnak nincs hátsó kerékfelfüggesztése, akkor a nyereg és a nyeregcső határozza meg a kényelmet. Ezek valamilyen szinten tompíthatják az ütődéseket és rezgéseket. De mitől függ az, hogy mennyire hatékonyan teszik ezt? Hogyan befolyásolja a kényelmes tekerést a nyereg vagy a nyeregcső? A következő cikkben most ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.

Beszéljünk a nyeregről és a nyeregcsőről!

Tudjuk, hogy sokféle nyeregcső létezik – elég csak szétnézni a Bikepro.hu kerékpár webshop nyeregcsövei között – ezért szeretnénk az egyes változatokról és az ezek által a komfortérzetre gyakorolt hatásról röviden írni.

A dupla háromszög vázszerkezet, kis tömeg mellett is biztosítja a stabilitást és a rugalmasságot, de a kényelem nem az erőssége. Hogyan is lenne? Az ívelt csövek, a furcsa elrendezés és a merev kialakítás sem javít a helyzeten. De hogyan jön a képbe a nyeregcső?

Ez az alkatrész az, amivel valamennyire fokozható a kényelem. Ez azért van így, mert a terhelés, nem a legnagyobb merevséget biztosító függőleges irányból érkezik, s a szár is hátrafelé dől. A cső tetejére rögzíthető nyereg is felruházható a megfelelő rezgéscsillapító technológiával.

Egyértelmű tehát, hogy a nyeregcső egyfajta összekötőként funkcionál a váz és a nyereg között, illetve segíti a nyeregmagasság, a -dőlésszög és a hosszanti elhelyezkedés pontos beállítását.

Nyeregcsőtípusok és alapanyagok

A rugós nyeregcső az aktív rugózó alkatrész, ami három hátránnyal is jár: a mechanika terhelése nem függőleges, ami megnehezíti az irányítást. A második hátrány, hogy nagy a tömege, a harmadik pedig, hogy a haladó kerékpárosok szívében nem foglal el különleges helyet a rugós megoldás. Ez azért van így, mert az ütődéseket csak akkor lehet tompítani, ha a nyeregcső összenyomódik.

Ha a kényelmi szempontokat vizsgáljuk, a cső anyaga és minősége szintén meghatározó. Kijelenthető, hogy azonos méret és csőkeresztmetszet mellett, az alapanyag befolyásolhatja a szerkezet flexibilitását.

A titán a leghajlékonyabb, míg az acél a legmerevebb fém. Minél vékonyabb a csőfal, annál inkább fokozható a rugalmasság és a komfort. A karbonkompozitból készült csőszerkezetek bonyolult darabok, de állítólag jelentős mértékben javítják a kényelmet.

Hogyan lehet rugalmas egy nyeregcső?

Nyeregszár esetében mindig növeli a komfortot a vázból kiálló szakasz hossza is, ami nagyobb kihajlást eredményezhet. De a nyeregcsövet rögzítő bilincs és a fejkialakítás módja sem hagyható figyelmen kívül.

A nyeregcső flexibilitását az is befolyásolja, hogy bringás súlypontja a nyeregvázcső vonalához képest hova esik. Ha a bilincsen beállított hátranyúlás, setback nagyobb, úgy értelemszerűen több súly kerül a vonal mögé, ami fokozza a kihajlást.

Ne feledjük el, hogy a nyeregcső egy rendkívül hasznos alkatrész, ami nem csupán a kényelem érzetét fokozza, de viseli a rá eső terhelést is.


Elkalauzoljuk a hírek világában! További friss híreket talál a Kalauz.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Innováció és művészet találkozása: a BMW i5 Flow NOSTOKANA

A Frieze Los Angeles művészeti kiállításon a BMW Group reflektorfénybe gurította az...

Az új BMW X2

A BMW X2 a prémium kompakt szegmens első Sports Activity Coupé (SAC)...

Bemutatták az új Maserati GranCabrio-t

A szigonyos márka új Spyderje: ikonikus dizájn és nyitott tetejű elegancia A...

A GreenGo a külső kerületekben és az agglomerációban erősít

Az autómegosztók sikerének és népszerűségének egyik kulcsa, hogy a felhasználók számára elérhető-e...